Aktualnie znajdujesz się na:
Zatrudnienie w sektorze towarowym
Zatrudnienie w sektorze towarowym
NAJNOWSZE DANE
Zatrudnienie w sektorze przewozów towarowych
|
2019 |
2020 |
2021 |
liczba zatrudnionych |
28 340 |
26 929 |
25 973 |
DANE PODSTAWOWE
Struktura zatrudnienia według stanowiska w przewozach towarowych
stanowisko |
2020 |
udział % 2020 |
2021 |
udział % 2021 |
maszynista |
7 663 |
28,5% |
7 294 |
28,1% |
ustawiacz |
2 134 |
7,9% |
2 073 |
8,0% |
rewident taboru |
1 731 |
6,4% |
1 648 |
6,3% |
kierownik pociągu |
835 |
3,1% |
768 |
3,0% |
manewrowy |
808 |
3,0% |
662 |
2,5% |
prowadzący pojazdy kolejowe |
528 |
2,0% |
505 |
1,9% |
dyżurny ruchu |
334 |
1,2% |
332 |
1,3% |
toromistrz |
127 |
0,5% |
133 |
0,5% |
nastawniczy |
67 |
0,2% |
69 |
0,3% |
automatyk |
48 |
0,2% |
30 |
0,1% |
zwrotniczy |
17 |
0,1% |
17 |
0,1% |
dróżnik przejazdowy |
6 |
0,0% |
9 |
0,0% |
dyspozytor |
1 021 |
3,8% |
1 059 |
4,1% |
pracownik utrzymania taboru |
- |
- |
3 302 |
12,7% |
pozostałe stanowiska |
11 610 |
43,1% |
8 072 |
31,1% |
Struktura zatrudnienia dla wszystkich pracowników w przewozach towarowych według płci obliczona w oparciu o ekwiwalent czasu pracy*
|
2020 |
udział % 2020 |
2021 |
udział % 2021 |
kobiety |
6 201 |
20,6% |
6 175 |
21,2% |
mężczyźni |
23 873 |
79,4% |
22 936 |
78,8% |
Struktura zatrudnienia dla wszystkich pracowników w przewozach towarowych według grupy wiekowej obliczona w oparciu o ekwiwalent czasu pracy*
|
2020 |
udział % 2020 |
2021 |
udział % 2021 |
pracownicy do 30 lat |
2 818 |
9,4% |
2 631 |
9,0% |
pracownicy od 30 do 50 lat |
12 120 |
40,3% |
11 171 |
38,4% |
pracownicy powyżej 50 lat |
15 135 |
50,3% |
15 309 |
52,6% |
Struktura zatrudnienia dla maszynistów w przewozach towarowych według płci obliczona w oparciu o ekwiwalent czasu pracy*
|
2020 |
udział % 2020 |
2021 |
udział % 2021 |
kobiety |
3 |
0,04% |
3 |
0,04% |
mężczyźni |
7 844 |
99,96% |
7 166 |
99,96% |
Struktura zatrudnienia dla maszynistów w przewozach towarowych według grupy wiekowej obliczona w oparciu o ekwiwalent czasu pracy*
|
2020 |
udział % 2020 |
2021 |
udział % 2021 |
pracownicy do 30 lat |
595 |
7,6% |
612 |
8,5% |
pracownicy od 30 do 50 lat |
3 382 |
43,1% |
3 170 |
44,2% |
pracownicy powyżej 50 lat |
3 870 |
49,3% |
3 386 |
47,2% |
UDZIAŁY PRZEWOŹNIKÓW
Przewoźnicy wg udziału liczby zatrudnionych pracowników
|
udział % 2020 |
udział % 2021 |
PKP Cargo S.A. |
58,6% |
56,7% |
Lotos Kolej Sp. z o.o. |
4,1% |
4,2% |
Grupa DB |
4,1% |
3,8% |
PKP LHS |
3,3% |
3,5% |
PUK Kolprem |
3,1% |
3,0% |
Pol-Miedź Trans |
2,6% |
2,6% |
Grupa CTL |
2,5% |
2,6% |
ORLEN KolTrans Sp. z o.o. |
2,0% |
2,2% |
Pozostali |
19,8% |
21,4% |
DANE ROCZNE
Zatrudnienie w latach 2011-2021
rok |
liczba zatrudnionych |
zmiana % rok do roku |
2011 |
33 094 |
— |
2012 |
33 210 |
0,4% |
2013 |
32 263 |
-2,9% |
2014 |
30 978 |
-4,0% |
2015 |
27 908 |
-9,9% |
2016 |
27 590 |
-1,1% |
2017 |
27 258 |
-1,2% |
2018 |
28 274 |
3,7% |
2019 |
28 340 |
0,2% |
2020 |
26 929 |
-5,0% |
2021 |
25 973 |
-3,6% |
Zatrudnienie według płci w latach 2015-2021 obliczone w oparciu o ekwiwalent czasu pracy*
rok |
kobiety |
zmiana % rok do roku |
mężczyźni |
zmiana % rok do roku |
2015 |
6 233 |
— |
26 610 |
— |
2016 |
6 120 |
-1,81% |
25 357 |
-4,71% |
2017 |
6 046 |
-1,21% |
25 008 |
-1,38% |
2018 |
6 430 |
6,36% |
26 428 |
5,68% |
2019 |
6 783 |
5,49% |
26 464 |
0,13% |
2020 |
6 201 |
-8,58% |
23 873 |
-9,79% |
2021 |
6 175 |
-0,42% |
22 936 |
-3,92% |
Zatrudnienie wśród maszynistów w latach 2015-2021 obliczone w oparciu o ekwiwalent czasu pracy*
rok |
liczba zatrudnionych |
zmiana % rok do roku |
2015 |
7 447 |
— |
2016 |
8 930 |
19,91% |
2017 |
8 850 |
-0,90% |
2018 |
8 855 |
0,06% |
2019 |
8 807 |
-0,54% |
2020 |
7 847 |
-10,90% |
2021 |
7 168 |
-8,65% |
PLIK DANE 2003-2021
Pliki - zagregowane dane
parametry |
pliki do pobrania |
zatrudnienie wśród przewoźników |

|
zatrudnienie według stanowiska w latach 2017-2021 |
łączne zatrudnienie w latach 2003-2021 |
*Struktura wiekowa obliczona w oparciu o kalkulację ekwiwalentu czasu pracy pracowników (etatów) w ramach działalności kolejowej w prezentowanych latach. Jako ekwiwalent pełnego czasu pracy należy rozumieć całkowitą liczbę godzin (wraz z nadgodzinami) przepracowaną na stanowisku pracy, podzieloną przez średnią liczbę godzin przepracowanych rocznie na pełnoetatowym stanowisku.