Dane podstawoweKlasyfikacja przejazdów kolejowych
DANE PODSTAWOWE
kraj/województwo | Kat. A | Kat. B | Kat. C | Kat. D | Kat. E | Kat. F |
---|---|---|---|---|---|---|
Polska | 2356 | 1346 | 1459 | 7593 | 498 | 761 |
dolnośląskie | 219 | 138 | 138 | 750 | 30 | 47 |
kujawsko-pomorskie | 140 | 87 | 100 | 584 | 34 | 90 |
lubelskie | 88 | 65 | 59 | 352 | 20 | 18 |
lubuskie | 111 | 57 | 66 | 470 | 12 | 34 |
łódzkie | 138 | 121 | 85 | 248 | 17 | 15 |
małopolskie | 222 | 63 | 231 | 527 | 33 | 84 |
mazowieckie | 111 | 158 | 78 | 500 | 60 | 37 |
opolskie | 121 | 53 | 56 | 435 | 6 | 2 |
podkarpackie | 183 | 36 | 96 | 376 | 22 | 46 |
podlaskie | 51 | 30 | 21 | 429 | 5 | 20 |
pomorskie | 85 | 65 | 58 | 571 | 64 | 80 |
śląskie | 310 | 87 | 124 | 342 | 116 | 55 |
świętokrzyskie | 85 | 26 | 30 | 178 | 8 | 4 |
warmińsko-mazurskie | 81 | 44 | 67 | 520 | 16 | 86 |
wielkopolskie | 283 | 268 | 175 | 871 | 36 | 103 |
zachodniopomorskie | 128 | 48 | 75 | 440 | 19 | 40 |
KLASYFIKACJA PRZEJAZDÓW KOLEJOWYCH
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (Dz.U. 2020 poz. 710, z późn. zm.), w Polsce wyodrębnia się następujące kategorie przejazdów oraz przejść kolejowo-drogowych:- kategoria A – przejazdy kolejowo-drogowe, na których ruch drogowy jest kierowany:
- przez uprawnionych pracowników zarządcy kolei lub przewoźnika kolejowego, posiadających wymagane kwalifikacje,
- przy pomocy sygnałów ręcznych albo systemów lub urządzeń przejazdowych wyposażonych w rogatki zamykające całą szerokość jezdni oraz sygnalizatory świetlne;
- kategoria B – przejazdy kolejowo-drogowe, na których ruch drogowy jest kierowany przy pomocy samoczynnych systemów przejazdowych, wyposażonych w sygnalizatory świetlne i rogatki zamykające ruch drogowy w kierunku:
- wjazdu na przejazd albo
- wjazdu na przejazd i zjazdu z przejazdu;
- kategoria C – przejazdy kolejowo-drogowe, na których ruch drogowy jest kierowany przy pomocy samoczynnych systemów przejazdowych wyposażonych tylko w sygnalizatory świetlne;
- kategoria D – przejazdy kolejowo-drogowe, które nie są wyposażone w systemy i urządzenia zabezpieczenia ruchu;
- kategoria E – przejścia dla pieszych wyposażone w:
- półsamoczynne systemy przejazdowe lub samoczynne systemy przejazdowe albo
- kołowrotki, barierki lub labirynty;
- kategoria F – przejazdy kolejowo-drogowe lub przejścia zlokalizowane na drogach wewnętrznych, wyposażone w rogatki stale zamknięte, otwierane w razie potrzeby przez użytkowników. Przejazdy te mogą być również wyposażane w urządzenia zgodnie z warunkami technicznymi określonymi dla kategorii A albo B.